25.10.11

pukau : bagaimana cara mencegahnya?

Terbuka hati aku untuk bercerita tentang kisah pukau bila officemate aku yang sedang berada dalam ketakutan akibat satu peristiwa yang berlaku baru-baru ni menceritakan kisahnya.


Seorang lelaki telah membuka dan menjenguk kepala ke dalam rumah makciknya kelmarin. Kebetulan anak saudaranya ternampak kelibat kepala manusia lelaki yang menjenguk itu. Lelaki itu tutup kembali pintu rumah dan berlalu pergi. Pemeriksaan dibuat dan mendapati dua keping kad manila dan sekeping kertas bertulis ayat al-Quran dan terjemahannya (mungkin) dalam bahasa melayu tulisan jawi telah di tinggalkan di atas tembok pagar.


Apa motifnya? Siapa lelaki itu? 


Persoalan yang sedang berlegar di kepala beliau dan seluruh keluarganya. Semua dalam kerisauan. 


+++++++++++++++


Kau pernah dipukau? Saudara mara kau ada yang pernah menjadi mangsa pukau? Bagaimana kita mahu mengelakkan diri dari jadi mangsa pukau?


Aku terbaca di internet tentang teknik pukau yang hanya menggunakan hembusan asap rokok, tenungan mata, sentuhan mahupun sapaan. Semua ini membuatkan aku juga berada dalam kegelabahan sekarang ini. Siapa tahu orang itu hendak memukau kau? Mahu ambil barangan berharga yang kau ada? Siapa tahu?


Jadi kita harus berhati-hati dengan segala tindak tanduk kita dan selalulah perhatikan orang sekeliling. Beberapa tips di bawah mungkin mampu membantu.


1. Jangan berinteraksi dengan orang kulit hitam yang nampak mencurigakan. Banyak kejadian pukau melibatkan mereka. Ada yang berlagak seperti bertanyakan jalan, menukar wang kecil, atau menjual barang. Biar diri dianggap sombong daripada memikirkan kemungkinan akibat yang akan di tanggung kelak.  


2. Amalan surah yasin ayat 9 dan surah al-araf ayat 17 juga dikatakan boleh menjadi pendinding dari perbuatan pukau.



وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ
Dan Kami adakan di hadapan mereka dinding dan di belakang mereka dinding (pula), dan Kami tutup (mata) mereka sehingga mereka tidak dapat melihat. [Surah Yasin Ayat 9]

ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ
kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan men-dapati kebanyakan mereka bersyukur (ta'at).
[ surah al-araf ayat 17]


3. Menggunakan minyak limau kasturi sebagai pewangi. Sapukan di sendi dan atas kening.

4. Membela ikan puyu di rumah. Ikan puyu mampu bertindak sebagai sensor terhadap perbuatan pukau. 

5. Menanam tumbuhan berduri.


Apa yang pasti, segala apa usaha yang dilakukan, berbaliklah pada Allah dan yakinlah pada kekuasaannya. Jangan percaya kepada benda-benda karut yang membawa kepada terpesongnya akidah. Nauzubillahi minzalik.

2 comments: