14.10.11

[cerpen] karma sepatu racing #bahagian 2


++++++++++++++++++++++++++++++++

“Hello Shamsul. Kau ada projek tak sekarang?”

“Sekarang Sham tengah cari projek la Pak Su. Dah kering ni”

“Hah kebetulan. Petang ni kau datang rumah Pak Su. Pak Su dapat tender rewiring kuaters tentera dekat Port Dickson tapi kebetulan Pak Su tengah jalan projek besar kat Ipoh. Tak mampu nak buat semua. Kau ambik lah”

Bagai bulan jatuh ke riba. Panggilan yang amat di nanti sudah berbunyi. Sham mula terbayang kasut racing idamannya sambil mengelap air liurnya yang meleleh.

“Terima kasih Pak Su” balas Sham sebelum meletak telefon.

Setelah selesai segala proses tender Sham memulakan kerja di Port Dickson dengan berhemah dan teliti. Tidak mahu nama Pak Su nya busuk kerana kerja yang tidak teliti dilakukan olehnya. Sham juga berdoa agar dipermudahkan segalanya sehingga siap projek ini kelak.

6 bulan berlalu.

Kontrak di kuaters tentera Port Dickson telahpun selesai. Dan Sham telahpun mendapat bayaran akhirnya. Setelah ditolak gaji pekerja dan modal kasarnya akhirnya Sham mendapat untung bersih yang berlipat-lipat kali ganda daripada projek-projek sebelum ini.

Hati Sham berbunga-bunga. Kini Sham mampu membeli racing suit dan kasut racing yang di idamkan selama ini. Sham sangat gembira.

Kegembiraan ini harus dikongsi bersama rakan karibnya, Zack. Tak perlu telefon. Kalau buat surprise lebih mengancam.

Sambil mengenakan sepatu racing yang baru, CBR Rabbitnya ditunggang laju. Teramat laju. Tidak pernah Sham menunggang laju begini. Mungkin kerana aura kasut racing barunya membuatkan tangannya memulas throttle sehingga habis. Amat teruja untuk menunjuk kasut racing barunya pada Zack.

+++++++++++++++++++++++++++++++

“that’s was great Nina. Can’t wait to go for the second round” rengek Zack.

“gatal lah abang Zack ni” Nina mencubit manja paha Zack.

Mereka baring berpelukan di hotel bajet di pinggir kotaraya selepas meraikan hari jadi Zack yang ke 29 hari ini dan Zack telah mendapat hadiah yang dirasakan paling berharga dalam hidupnya selama ini. Dara si Nina.

Sedang leka membelai tubuh montok Nina, Zack dikejutkan dengan deringan telefon bimbitnya. Kenal amat dia akan nada dering itu. Lagu itu hanya di set untuk teman baiknya, Shamsul.

“yo dude. What’s up. Mane kau pergi berbulan-bulan tak contact aku”

“ermm maaf. Ini encik Zack ke? Saya Sarjan Bahrain dari Cawangan Trafik Kuala Lumpur. Encik kenal dengan Shamsul?”

“kenal sangat encik. Kawan baik saya. Tapi kenapa? Mana Shamsul?”

“Maaf encik, Shamsul terlibat dalam kemalangan di Jalan Istana melibatkan tiga buah kenderaan. Motosikal Shamsul berlanggar dengan sebuah lori yang terbabas selepas bergesel dengan sebuah kereta. Shamsul maut di tempat kejadian.”

Terlepas telefon dari genggaman Zack. Jantungnya bagai direntap dari tubuh. Mukanya pucat dan badannya lemah terjelepuk ke lantai. Nina terpinga-pinga.

“kenapa ni abang Zack? Siapa yang telefon?”

Zack diam seribu bahasa. Cepat-cepat dia bersiap. Nina juga turut bersiap tanpa sebarang perkataan keluar dari mulutnya. 


bersambung...

No comments:

Post a Comment