5.10.11

kelazatan si merah dunhill (bahagian #1)

Perokok tegar cubalah di tegur pasti akan melenting. Kenapa? Hak. Ini hak aku, badan aku, paru-paru aku, jantung aku, tekak aku, semua aku punya. Apa kau nak sibuk? Aku pinjam duit kau nak beli rokok?

Ayat biasa perokok tegar bila ditanya bila nak disudahkan zaman merokok kau itu. 



Aku juga dulu seorang perokok. Tegar. Cubalah dilontar soalan yang sama pasti juga melenting jika tidak kena gayanya. Hitam paru-paru aku tak mampu bayangkan. Tingkatan tiga dah pandai merokok (oh banyaknya dosa aku dengan ibu aku). 

Sanggup kumpul duit belanja sekolah. Makan sajalah di dewan makan. Kan mak dah bayar yuran asrama. Duit yang ada boleh beli rokok. Sejak itu aku merokok. Kian tegar dan semakin tegar. Habis sekolah sambung belajar di kejauhan. Jauh dari keluarga. Bertambah rancak. Kawan pun dah ramai dan duit pinjaman pun cukup untuk belanja seharian termasuk rokok.

Ah gelapnya hidup aku waktu tu. Tak fikir pun susah payah mak nak cari duit untuk belajar aku. Hujung minggu pasti telefon mak mintak bank-in duit. Tapi sebahagian saja untuk beli makanan. Sebahagian lagi untuk rokok dan sedikit hiburan. 

Bila dah mula bekerja baru aku tahu susahnya mencari duit. Kerja siang malam gaji tak besar mana. Perlu hulur kat mak juga. Mana nak isi petrol, mana nak belanja harian. Cukup ke sampai hujung bulan? Ni belum punya isteri, belum punya anak. tapi aku masih merokok. Oh..

Bukan tak punya azam untuk berhenti merokok tapi aku selalu gagal. Aku selalu gagal dalam cubaan berhenti merokok. Orang keliling aku rata-rata perokok tegar juga macam aku. Jika aku tak beli, pasti ada saja yang hulur. 


bersambung..



No comments:

Post a Comment