17.10.11

[cerpen] karma sepatu racing #bahagian 3 (finale)

# bahagian 1

# bahagian 2




+++++++++++++++++++++++++++++++++

“assalamualaikum Pak Su, Mak Su. Kenapa ramai-ramai ni?” Nina bersalaman dengan Pak Su nya yang ditemui di rumah mayat hospital Kuala Lumpur.

“abang kau meninggal dalam kemalangan sebentar tadi Nina. Kami sedang menunggu untuk pengecaman dan menuntut mayat untuk dikebumikan”

Kini Nina pula yang terduduk. Air matanya tiba-tiba luruh terus-terusan bagai paip Syabas yang pecah dilanggar backhoe. Nina mula menjerit macam orang hilang akal. Tiada lagi tempat bergantung. Nina hanya ada abangnya untuk mengadu nasib setelah kedua orang tuanya meninggal dunia tahun lalu juga dalam kemalangan jalanraya. Itupun dia lari dari rumah setelah bergaduh dengan abangnya minggu lalu. Nina sangat menyesal. Dia meracau-racau histeria tak tentu hala. Kecoh sekejap rumah mayat itu.

Zack bingung.

Terimbau pada kenangan di mana Zack diperkenalkan pada Nina oleh Rita, 2 hari lalu. Zack amat berkenan pada tubuh montok Nina membuatkan dia berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya. Setelah disuap dengan kemewahan, barang kemas dan minuman keras, suntikan sedikit ayat manis akhirnya membuahkan hasil.

Bangganya bukan kepalang apabila mendapat dara si Nina dengan begitu mudah sekali. Hadiah hari lahir yang diterimanya yang di anggap paling hebat dan bermakna rupanya membawa maksud mendalam yang jauh lebih perit untuk ditelan. Zack telah merosakkan adik kawan baiknya sendiri.  Itu adalah perbuatan yang paling syaitan dirasakan pernah dilakukan terhadap kawan baiknya itu.

Tiada jalan untuk Zack menebus kesalahannya pada Sham. Sham sudah meninggalkannya. Meninggalkan segala dunia durjana. Yang ada hanyalah sepatu racingnya yang tidak tercalit sedikit calarpun ketika kemalangan itu. Zack meminta kebenaran daripada Pak Su untuk menyimpan sepatu itu sebagai kenangan.

++++++++++++++++++++++++++++++

“abang..tolong buat susu anak boleh? Nina tengah masak ni”

Zack mengambil keputusan untuk menikahi Nina sebagai penebus dosanya pada Sham. Zack meninggalkan kehidupan hitamnya. Meninggalkan semua gadis-gadis jalanan yang hanya mahukan wang dan kemewahannya.

Kini hidupnya bahagia bersama Nina, adik rakan karibnya dulu. Pusara Sham tidak pernah lupa untuk dikunjungi setiap minggu. Zack menjaga Nina dan anak mereka bagai menatang minyak yang penuh. Hidupnya bahagia walau dosanya dirasakan menggunung tinggi pada Sham. Setiap hari dalam solatnya mendoakan semoga roh Shamsul dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Moga dapat berjumpa dengannya di hari kemudian.

END.

No comments:

Post a Comment