There was an error in this gadget

19.1.12

[cerpen] Hantu Jamban

"Tolong! Hantu!"


Jeritan Nisya mengejutkan penghuni asrama itu. Berbondong-bondong berlari menuju tandas hujung di mana suara jeritan Nisya kedengaran.


"Siling atas ni bergegar-gegar. Bunyi macam nak runtuh. Aku takut." Nisya teresak-esak. 


Niatnya melepas hajat malam itu terbantut dek bunyi yang menyeramkan dari atas siling. Sekejap ada sekejap hilang. Ustaz Rashid dipanggil. Segala mantera dan jampi serapah keluar dari mulut Ustaz Rashid. Niatnya hanya satu. Menghalau segala makhluk halus yang selama ini menghantui tandas asrama puteri itu.


Ini bukan kali pertama. Malah sepanjang tahun lepas, lebih sepuluh kali kejadian yang hampir sama berulang. Ustaz Rashid jugalah yang dipanggil. Kebiasaannya berjaya menghalau. Tapi tidak berjaya mencegah daripada ia datang semula.


Mantera di baca kian laju dan kuat. Hantu itu seakan-akan panas. Bunyi seakan berlari di atas siling. Semakin halus dan menjauh dan sekejapan kemudian ia  hilang. Dan keadaan kembali seperti sediakala. 

"Sudahlah Nisya. Keadaan dah pulih. Awak baliklah ke dorm awak. Kalau mahu ke tandas pastikan berteman. Banyakkan berzikir di dalam hati. InsyaAllah semua selamat."


"Terima kasih ustaz."


Malam itu tiada siapa pun yang berani ke tandas. Segala hajat disimpan sehingga siang.


+++


"Apahal kaki kau Man?" Zaki menegur bila melihat Azman jalan dengkut menuju ke kelas.


"Jatuh."


"Dari siling?"


"Shhh jangan cakap dengan orang lain. Kau sorang je tahu."


"Apa kes?"


"Tak sempat aku nak sekodeng awek freshie tu kat toilet, kaki aku tergelincir. Bergegar siling. Lepas tu kecoh la kat situ bila budak tu menjerit. Aku lari la turun kt lubang siling bilik stor hujung tu. Jatuh pulak. Sial!"  




  

9.1.12

sinisduabelas 10 : laknat

salute orang yang berani lafaz sumpah laknat.


dan pandang sinis laknat Allah.