28.11.12

DUNIA GELAP


Peluknya tiada kejap
Dengusnya tiada ghairah
Hayunan lesu tiada bernyawa
Hanya melepas tanggungjawab bersama

Kelmarin,
Hadirnya si ketiga membawa berita. Membawa cerita berbeza. Lorong yang malap kini lebih ceria. Kembali mekar kuntum-kuntum berbunga.
Kelmarin,
Tanah segar bagai baru digembur dibaja rapi setiap hari. Membaja bagai memberi nyawa baru. Nafas kembali segar. Malah dengusnya lebih ghairah dari yang biasa. Tuturnya nakal menjentik hati si ketiga.
Kelmarin,
Si ketiga menyusun kata. Mahu merampas takhta. Mahu jadi setaraf si pertama. Sedang tahu si pertama masih menjadi penunggu setia. Namun si ketiga jalannya sedia ada.
Kelmairn,
Usai sesi membaja. Si ketiga melakar senyum durjana. Katanya rakaman klipnya sudah merata. Barangkali sudah sampai kepada si pertama.

Hari ini,
Segala isi dunia bagai berlaga sesama sendiri. Si dia tiada tempat bersembunyi. Si pertama membongkar segala sendiri. Dalam membusung zuriat terkasih, si dia menabur benih ke laman terpilih.
Hari ini,  
Si pertama menangis tiada henti. Si dia yang dikasihi kini tiada lagi. Bukan si ketiga tidak boleh bermadu. Tetapi tidak sanggup menanggung malu. Si dia yang di kasihi, kini beramal songsang dengan teman pengganti.

Sekarang,   
Hidup si dia semakin kusut. Walau nampak mengikut turut. Di dalam hatinya sudah tiada taman yang berbunga indah. Sebaliknya beraja kesumat dendam durja dan amarah.
Sekarang,
Si ketiga sudah jemu. Lari mencari lelaki baru.


#Nauzubillahi Minzalik.

2 comments: