22.11.12

[cerpen] GALI


“Kau yakin ke Tajul?”

“Ini saja caranya. Aku tak nampak jalan lain dah”

“Tapi ini kerja gila Tajul. Kerja gila!”

“Kalau kau takut kau boleh berambus. Biar aku gali sorang-sorang”

“Tapi Tajul, kau kawan aku. Aku tak rasa benda yang kau nak buat ni betul”

“Kau boleh tak jangan jadi penakut sangat. Suri dah mati. Dia takkan bangun cekik leher kau la sial. Lagipun takkan ada orang tahu kalau kau tak bukak mulut.”

Cinta Tajul pada Suri sangat dalam tetapi ditentang hebat keluarga Suri. Bagi Tajul, ini sahaja caranya unuk dia bersama Suri selama yang dia mahu.   

Suri baru sahaja dikebumikan petang tadi. Dia mati bunuh diri. Suri tidak tahan tekanan dari keluarganya yang mendesak supaya berkahwin dengan Dol Basir anak orang kaya Kadir sedangkan cintanya pada Tajul cukup dalam. Malah maut juga tidak mampu memisahkan mereka.

“Kau nampak mayat Suri kat dalam tu Saad? Aku cuma mahu bersama dengan Suri sepanjang hayat aku. Kami dah berjanji untuk sehidup semati. Sekarang dia dah mati. Sekejap lagi malaikat akan datang menyiksa dia. Aku akan melindungi Suri” mengalir air mata Tajul ketika berpelukan dengan Saad.

“Tapi Tajul…” nafasnya tersekat. Dia tidak mampu untuk meneruskannya.

“Takpe Saad. Kau jangan risaukan aku. Sekarang aku masuk. Kau ambil cangkul ni dan tanam kami. Aku dah janji dengan Suri, hidup mati, kami tetap akan bersama.” 

No comments:

Post a Comment