6.12.12

[cerpen] PERGI


“Along naik dengan ayah la. Biar Angah drive dengan diorang semua. Pompuan-pompuan senang sikit nak gossip”

“Kamu boleh ke Ngah? Jauh ni”

“Kami follow belakang ayah la. Tapi kalau ayah lambat, kami pergi dulu”

 Minggu pertama cuti sekolah memang kurang orang balik kampung. Lagipun tengah bulan. Ayah ajak balik kampung sebab nenek sakit. Aku satu kereta dengan ayah, ibu dan adik. Angah pandu kereta lagi satu dengan adik-adik perempuan yang lain.

“Kamu jaga jarak ye Ngah. Jangan terlalu rapat. Jangan pula terlalu jauh”

“Angah tahu la ayah. Jangan la risau. Jom kita gerak”

Hati aku rasa tidak tenteram. Aku tahu ayah juga begitu. Sepanjang perjalanan ayah asyik menjengah cermin pandang belakang.

“Ayah, adik nak kencing. Tak tahan ni”

“Ok kejap. Ayah call Angah”

Ayah memecut sedikit meninggalkan kereta Angah di belakang. Katanya jumpa di RnR yang paling hampir.

“Dah setengah jam yah. Mana Angah tak sampai-sampai lagi ni?” ibu nampak sedikit runsing.

“Itulah. Ayah call semua tak berjawab”

Tiba-tiba sebuah kereta berhenti berhampiran kereta kami. Si penumpang keluar dengan tergesa-gesa dan muntah di tepi pintu.

“Apa hal ni encik? Isteri awak tak apa-apa ke?” ayah menegur.

“Dia mual tiba-tiba selepas lalu tempat berlaku kemalangan tu tadi. Mayat bertaburan atas jalanraya. Semua perempuan. Malah ada yang hancur badannya. Ish saya pun tak sanggup tengok”

Aku lihat ayah terduduk. Muka ayah pucat. Aku teringat Angah ada cakap tadi, “Kalau ayah lambat, kami pergi dulu”. Sekarang mereka benar-benar pergi.

2 comments: