10.12.12

[cerpen] KELIRU



            Ini sangat sukar. Tiada yang mampu aku lakukan untuk bendung rasa ini. Rasa yang lahirnya secara semula jadi. Aku tak paksa. Dan aku juga rasa ia tak salah. Antara mereka masih belum punya apa-apa. Hanya ikatan yang tidak jelas warnanya yang lahir dari perjanjian lisan masing-masing di zaman sekolah dahulu. Dan aku hadir saat hubungan mereka ini sedang bergolak.

            “Tapi mereka sudah lama bersama, Lynn”

       “Aku tak rasa itu merupakan alasan terbaik untuk aku angkat kaki. Durasi sesuatu perhubungan itu tak menjanjikan apa-apa”

            “Tapi kau akan dianggap sebagai perampas”

           “Tapi Nadim juga rasa apa yang aku rasa. Aku tidak menggoda dia. Aku cuma suka dia. Dan aku pasti, dia juga suka aku”

            “Tapi dia dah ada Salima. Kekasihnya dari zaman sekolah lagi”

            “Itu bukan masalah aku. Ya, mungkin buat masa sekarang..”

            Aku keliru. Karisma, teman rapatku juga bantah hubungan ini. Tapi rasa dalam hati ini tiada siapa yang dapat halang. Nadim juga begitu. Malah dia lebih keliru daripada aku. Keliru kerana hatinya kini terbahagi tiga. Satu untuk Salima, satu untuk aku dan satu lagi untuk dirinya sendiri.

            Pernah Nadim meluahkan pada aku yang hatinya pada Salima hanya tinggal secebis sedangkan ia berbunga indah pada aku. Tapi demi menjaga hati Salima dan keluarganya, dia belum mampu untuk memutuskan hubungan mereka. Aku pasrah.

            Ini cinta pertama aku. Aku sukar untuk jatuh cinta. Karisma kata aku keras hati. Tapi dengan Nadim hati aku seperti ais yang dijemur di padang konkrit di bawah terik matahari. Cair. Dia juga begitu. Kali pertama terserempak, kami berdua terpaku hampir setengah minit. Mungkin akibat pandangan terus ke dalam matanya yang redup itu membuatkan hati aku bergoncang kuat seperti gempa bumi berukuran 7.8 dalam skala richter.

            Sejak itu kami terus berhubungan. Kebetulan Nadim dan Salima sedang menghadapi satu krisis yang agak tegang setegang keadaan di tebing barat ketika itu. Kehadiran aku dalam hidupnya sedikit sebanyak membantu menguruskan keadaannya yang sedang kusut. Keadaan Salima aku tak tahu la pula. Biarlah bukan masalah aku.

            Kami menjalani hidup seperti pasangan bercinta yang lain. Kami bahagia. Kami ada lagu cinta kami sendiri. Kami ada tarikh-tarikh penting yang akan di sambut bersama. Kami pergi bercuti bersama, makan bersama, (tidur bersama belum pernah lagi) seperti juga pasangan-pasangan lain. Sehingga aku rasa Nadimlah masa depan aku. Nadimlah kunci kebahagiaan aku. Dan kadang-kadang aku sendiri terlebih ke depan bila membayangkan bahawa Nadimlah bapa kepada anak-anak aku.

            Tapi bila aku tanya tentang masa depan hubungan kami, Nadim seakan mengelak. Katanya biar dia uruskan bahagian Salima dahulu. Setiap kali aku tanya, setiap kali itu jugalah dia sebut nama Salima. Sehingga aku rasa apa yang Karisma katakan dahulu ada juga betulnya. Masa depan hubungan ini tidak jelas warnanya. Kelabu. Sebelum keadaan jadi lebih parah, aku rasa mungkin ini masa yang paling tepat untuk aku angkat kaki.  

          “Nadim, aku perlu undur diri. Aku tidak mahu dianggap punca kamu dan Salima berpisah. Biarlah aku yang rasa pedihnya asal kamu bahagia”

            “Lynn, aku serba salah. Aku sayang kamu. Aku juga sayang dia..”

            “Cukup Nadim. Aku pergi dulu. Terima kasih kerana beri aku merasa nikmat cinta walau cuma seketika. Bersama dengan kamu bagai berada di dalam mimpi yang paling sempurna. Tapi aku sedar ini cuma sementara. Tiada bertahan lama. Jadi biarlah aku terseksa asal orang yang aku sayang merasai nikmat bahagia. Aku pergi dulu”

                                                          +++

            “Lynn, aku ada something nak bagi kat kau. Aku harap kau bersedia”

            “Apa dia Karisma? Kau jangan buat aku gabra”

Karisma hulur sekeping kad walimatul urus rona merah jambu kepada aku. Aku seakan hanyut dalam arus kenangan cinta kami bila terbaca nama Nadim dan Salima di kad itu. Baru dua minggu kami berpisah secara rasmi.

            Jadi aku faham sekarang. Mahu urus bahagian Salima itu sebenarnya mahu menguruskan hal perkahwinan mereka. Aku hanya jadi badut yang kerjanya menghiburkan hati orang yang sedang berduka. Sedang si badut hatinya tiada siapa peduli.

            “Sabarlah Lynn. Mungkin pengorbanan kau kali ini membawa hikmah yang besar hari esok. Cuba kau bayangkan dia lepaskan Salima untuk bersama kau, tak mustahil dia akan lepaskan kau untuk bersama orang lain satu hari nanti” Karisma cuba menenangkan aku. Aku redha.

                                                          +++

            Setelah dua tahun, aku kini menjadi normal kembali. Cik Lynn yang keras hati. Aku tidak mampu untuk menerima mana-mana cinta lelaki. Hinggakan hadir dalam hidup aku seorang lelaki yang berjaya melembutkan semula hati ini. Kenangan cinta bersama Nadim kini kembali bersarang bila aku tahu lelaki ini juga milik orang. Aku benci rasa ini. Keliru. 

No comments:

Post a Comment